Wiosna – czas na detox!

Wiosna – czas na detox!

Wiosna – czas na detox! Gdy jest zimno, spożywamy większą ilość przetworzonych produktów spożywczych. Brakuje warzyw, owoców i aktywności fizycznej, co skutkuje nagromadzeniem się toksyn w organizmie. Istnieje wiele produktów, które pomagają usuwać nadmiar toksyn naturalnie. Jak to zrobić? Bardzo prosto.

 

Jedz oczyszczającą żywność!

 

BURAKI

Pewnie zauważyłeś, że wiele produktów wspomagających nasze zdrowie ma intensywne kolory. Ich żywe barwy wynikają z bogactwa zawartych w nich składników odżywczych i antyoksydantów (np. jagody, marchew czy buraki). Buraki to szczególnie cenny element diety oczyszczającej, ponieważ mają dużo witamin z grupy B i minerałów istotnych dla układu immunologicznego. Są pełne błonnika, który przyspiesza pasaż treści jelitowej, zmniejsza absorpcję glukozy, wiąże cholesterol i kwasy żółciowe, zwiększając tym samym ich wydalanie. Ponadto warzywa te odkwaszają, wspomagają pracę takich narządów, jak nerki i wątroba(kluczowy narząd rozkładający i neutralizujący toksyny).

 

KURKUMA

Kurkuma to powszechnie używana w tradycyjnej kuchni indyjskiej, aromatyczna, jasnożółta przyprawa. Jest ona również jednym z podstawowych produktów w medycynie ajurwedyjskiej. Jak to się często dzieje, jej dobroczynny wpływ na organizm, doceniany w starożytnych praktykach medycznych, został potwierdzony badaniami naukowymi. Główny składnik aktywny kurkumy – kurkumina – wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne, antybakteryjne oraz fungistatyczne, czyli hamujące wzrost grzybów. Co więcej, poprawia trawienie, oczyszcza organizm i chroni przez uszkodzeniami wątroby.

 

IMBIR

Ta znana od tysiąca lat, pochodząca z południowo-wschodniej Azji przyprawa wykazuje szereg cennych właściwości leczniczych. W wielu badaniach wykazano, że gingerol – główny aktywny składnik świeżego imbiru –działa antyzapalnie i antyoksydacyjnie, zapobiega powstawaniu prozapalnych prostaglandyn. Pobudza także układ odpornościowy, niszczy wirusy i ma silne działanie odtruwające.

 

KISZONKI

Kiszone warzywa również powinny znaleźć się w wiosennym menu. Proces kiszenia zwiększa strawność tych produktów i ilość niektórych składników odżywczych, w tym m.in. witamin z grupy B. Kiszona kapusta i kiszone ogórki są źródłem probiotyków, czyli pożytecznych bakterii fermentacji mlekowej, które regulują skład mikroflory przewodu pokarmowego, utrzymują kwaśne PH w jelicie i hamują rozwój bakterii gnilnych. Kiszonki wspomagają proces trawienia pokarmów, zwiększają odporność, odtruwają i sprzyjają eliminacji toksyn.

 

CYTRYNY

Cytryna pomaga organizmowi usunąć toksyny, a także jest doskonałym tonikiem dla wątroby i pęcherzyka żółciowego. Dostarcza sporych ilości witaminy C, która zwiększa aktywność krwinek białych i tym samym wzmacnia układ odpornościowy, przyśpiesza naprawę uszkodzonych komórek i tkanek, pomaga przeciwdziałać fermentacji w jelicie. Woda ze świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny poprawia perystaltykę jelit i zwiększa wydzielanie żółci, co pomaga zregenerować i odtruwać wątrobę. Doskonale oczyszcza, wątrobę, jelita i krwiobieg.

 

ŚWIEŻE OWOCE I WARZYWA

Regularne spożywanie warzyw sezonowych korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego, reguluje równowagę kwasowo-zasadową, działa odkwaszająco. W warzywach występują prawie wszystkie witaminy i składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy, który reguluje pracę przewodu pokarmowego. Warzywa korzystnie wpływają na funkcjonowanie wątroby, trzustki i nerek, dzięki czemu organizm rozkłada i wydala więcej substancji chemicznych oraz produktów ubocznych przemiany materii.Wspomagają rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelit i skutecznie chronią przed chorobami przewlekłymi. Zielone warzywa liściaste zawierają ponadto chlorofil, który neutralizuje metale ciężkie i toksyny, odżywia uszkodzone komórki i eliminuje wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki. Dzienna dawka świeżych zielonych warzyw pomaga oczyścić przewód pokarmowy i zapewnia mocne wsparcie dla układ odpornościowego.