NIE-zdrowe owoce? Jak je jeść?

NIE-zdrowe owoce? Jak je jeść?

NIE-zdrowe owoce? Jak je jeść? Wiemy, że owoce są zdrowe i powinny być nieodłącznym elementem diety – powinniśmy jeść nawet 5 porcji dziennie. Teraz, gdy mamy na nie sezon – ich wybór jest prawie nieograniczony, dlatego też sięgamy po nie częściej niż zwykle… Ale czy robimy to właściwie?

 

 

Jedno jest pewne – owoce są pełne błonnika, przeciwutleniaczy oraz węglowodanów, dzięki czemu są świetnym źródłem energii. Składają się głównie z węglowodanów prostych, cukru oraz licznych składników odżywczych. Pozwalają nam szybciej poczuć sytość, proces rozkładu cukru z owoców przebiega wolniej i dają nam więcej energii do działania. Niestety, nie wszystko tak ładnie wygląda…

W dzisiejszych czasach bardzo duża część osób spożywa nadmierną ilość cukru. W konsekwencji prowadzi to do problemów z pamięcią, senności, depresji, licznych stanów zapalnych oraz może prowadzić do niebezpiecznych schorzeń jak cukrzyca, choroby serca, otyłość.

Zawartość cukru w owocach może się różnić w zależności od gatunku upraw oraz dojrzałości owoców, dlatego warto wiedzieć, które owoce, ile cukru zawierają.

Owoce z najniższą zawartością cukru: cytryna i limonka, rabarbar, maliny, jeżyny, żurawina.
Owoce od niskiej do średniej zawartości cukru: truskawki, melon, brzoskwinie, nektarynki, arbuz, papaja, jagody, jabłka, morele, grejpfrut.
Owoce o średnio-wysokiej zawartości cukru: śliwki, pomarańcze, kiwi, gruszki, ananas.
Owoce z najwyższą zawartością cukru: mandarynki, czereśnie, winogrona, granat, mango, figi, banany, suszone owoce (rodzynki, morele, śliwki)
Wiemy, że są dobre, słodkie i stanowią świetną przekąskę, ale czy wiecie, że jedzenie owoców to wcale nie taka prosta sprawa? Nie wszystkie powinniśmy łączyć lub jeść o danych porach dnia.

 

 
Oto 10 zasad spożywania owoców:

1.

Przyjmuje się, że nie należy łączyć ze sobą owoców i lepiej każdy owoc spożywać osobno.
2.

Zaleca się, by spożywać jeden rodzaj owoców w ciągu jednego dnia – to by było zbyt idealne i oczywiście trudne, ale w mniej rygorystycznej wersji pamiętajcie, aby nie łączyć owoców kwaśnych i słodkich. Można łączyć owoce półsłodkie z kwaśnymi i słodkie z półsłodkimi. Określenie tego, czy owoc jest kwaśny, półsłodki, czy słodki jest już indywidualną sprawą. Dla mnie np. słodkie są: ananasy, banany, półsłodkie są: truskawki, maliny, pomarańcze, kwaśne są: cytryny, grejpfruty itp.
3.

Pamiętajcie, aby nie dodawać do owoców cukrów zewnętrznych takich jak: cukier, miód, słodziki i szczególnie zwracajcie uwagę, aby nie słodzić cytrusów.

4.
Przy letniej pogodzie bardzo często sięgamy po melony i arbuzy – te owoce powinniśmy spożywać osobno i najlepiej na pusty żołądek, wówczas szybciej przechodzą przez nasz układ pokarmowy do dwunastnicy, omijając praktycznie żołądek. Gdy pomieszamy je z innymi owocami lub z białkami, kaszami wówczas zaczyna się najgorsze. Zaczynają gnić, fermentować i przyczyniają się do rozwoju niekorzystnej flory bakteryjnej.

5.
Nie spożywajcie owoców zaraz po posiłku ze względu na ich szybkie trawienie. Spożyte owoce po posiłku zalegają w żołądku, fermentują lub obciążają żołądek przesuwając niestrawiony całkowicie pokarm złożony z białek i skrobi do dwunastnicy, która nie poradzi sobie z nienadtrawionym pokarmem i zaburzenia trawienne gotowe.

6.

Owoce możemy łączyć z warzywami zielonymi np. sałatą czy selerem naciowym.

7.
Absolutnie nie łączymy owoców z węglowodanami (tu wyjątek – owoce gotowane, pieczone).

8.
Nie wskazane jest, aby do posiłków wysoko-węglowodanowych (ziemniaki, ryże, kaszy, makarony) dodawać sok z cytryny lub cytrusy – kwas zawarty w owocach uniemożliwia wydzielanie amylazy ślinowej, która nadtrawia skrobię w jamie ustnej.

9.
Z ciekawych rzeczy, przyjmuje się, że owoce należy spożywać zaraz po zerwaniu lub tego samego dnia, w którym zostały zakupione (to dotyczy owoców sezonowych, krajowych) lub maksymalnie do 3 godzin po rozkrojeniu (ananas, pomarańcza, papaja, melon) – w innym wypadku zaczynają gnić i na ich powierzchni rozwija się bardzo rakotwórcza pleśń niewidoczna dla oka (szczególnie truskawki, maliny) .

10.
Nie zapominajmy o owocach suszonych – same są dobre, mają bardzo dużą zawartość cukru, są odżywcze ale NIGDY nie powinniście ich łączyć z owocami świeżymi!
Kilka prostych porad powinno pomóc wam uniknąć problemów trawiennych czy gorszego samopoczucia po spożyciu owoców. Pamiętajcie też o właściwym myciu warzyw i owoców.