Ćwiczysz i nie ma efektu? Zobacz najczęstsze błędy treningowe

Ćwiczysz i nie ma efektu? Zobacz najczęstsze błędy treningowe

Ćwiczysz i nie ma efektu? Zobacz najczęstsze błędy treningowe.

Chodzisz na siłownie, ćwiczysz i robisz co możesz, a nie chudniesz! A może twoje mięśnie nie zmieniają się? Masz wrażenie, ze nie ma żadnego efektu? Może robisz coś źle?

Nie jesteś jedyna/jedyny – mnóstwo osób popełnia podstawowe błędy treningowe. Może skończyć się to nawet kontuzją.

1 . Błędy żywieniowe

Temat na który przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę bo niestety podstawowe błędy żywieniowepopełnia większość osób uczęszczających na siłownię. Poniżej kilka przykładów z życia codziennego:

• ”jem tylko 2 posiłki dziennie”
• ”po godz. 18:00 już nic nie jem „
• ”ograniczam węglowodany do minimum, bo boję się, że przytyje”
• „jem na 15 minut przed treningiem”
• ”staram się jeść jak najmniej żeby nie przytyć”

Błędów jest mnóstwo. Wcale nie trzeba być na diecie, aby prawidłowo funkcjonować i dobrze wyglądać. Prawidłowe odżywianie powinno stać się dla Ciebie normą. Jeżeli zaczniesz przestrzegać kilku podstawowych zasad właściwego odżywiania szybko może się okazać, że jednak stać Cię na zmianę.

Jakie to zasady?

• Zacznij jeść posiłki co 3h-4h (czyli częściej a mniejsze porcje).
• Jedz śniadanie jak najszybciej po przebudzeniu, a ostatni posiłek około 90 min przed pójściem spać.
• Węglowodany powinny stanowić około 50% naszego zapotrzebowania kalorycznego, białko i tłuszcze po 25% (wartości mogą się zmienić w zależności od naszych indywidualnych predyspozycji i celu jaki chcemy osiągnąć).
• Odstaw słodycze, napoje słodzone, fastfoody zastępując to owocami, wodą i zdrowymi przekąskami.
• Pij 2-3 litry wody dziennie.
• Jedz najpóźniej około 90 min przed aktywnością fizyczną.

To są podstawowe zasady, które teoretycznie każdy zna jednak mało kto się do nich stosuje. Nie musisz od razu ich wszystkich wdrażać w życie. Małymi krokami staraj się do nich przyzwyczajać.

2 . Brak rozgrzewki

Rozgrzewka jest ważna, ponieważ:

• Przystosowuje organizm do wysiłku fizycznego (pobudza układ nerwowy, układ krążenia i oddechowy).
• Po rozgrzewce Twój organizm jest w stanie wykonać większy wysiłek.
• Mięśnie stają się bardziej elastyczne.
• Rozgrzewka przyspiesza przemianę materii.

Brak rozgrzewki zmniejsza efektywność Twoich treningów i zwiększa ryzyko kontuzji!

3 . Wykonywanie ciągle tych samych ćwiczeń

Niestety wiele osób popełnią powyższy błąd. Istnieje coś takiego jak pamięć mięśniowa. Nasz organizm po pewnym czasie adaptuje się do danych ćwiczeń, ich kolejności, obciążenia czy nawet zakresu ruchu. Po okresie 2-3 miesięcy należy zmienić zestaw ćwiczeń. Jeżeli nie mamy pomysłu jak to zrobić, to skorzystaj z pomocy trenera, który rozpisze Ci nowy plan w oparciu o Twoje indywidualne potrzeby.

4 . Brak rozciągania po treningu

Odpowiednie rozciąganie może w znaczy sposób poprawić naszą mobilność, wzorzec ruchowy i sprawność ogólną. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko urazu. Po treningu należy rozciągnąć przede wszystkim te mięśnie, które pracowały. Stretching danej partii mięśniowej powinien trwać między 10 a 30 sekund i nie może sprawiać bólu.

5 . Brak systematyczności

A tak naprawdę to klucz do sukcesu. Dzięki systematycznym treningom jesteś w stanie znacznie szybciej osiągnąć zamierzony cel. Im więcej razy odpuścisz trening, tym dłużej będziesz czekać na upragniony rezultat. Brak ciągłości w ćwiczeniach, może szybko spowodować utratę wypracowanej wcześniej przez nas cechy (nad którą prawdopodobnie bardzo ciężko i długo pracowaliśmy).

Podsumowując, błędów które możesz popełnić jest całe mnóstwo. Jeżeli czegoś nie wiesz, to naprawdę warto poradzić się dietetyka lub trenera bez względu na swój staż. Polecam wziąć do serca wyżej wymienione wskazówki i mam nadzieje, że pomogą Ci one w osiągnięciu celu!

  • Beata Mocias

    No właśnei… tak naprawdę nie ma jednej recepty dla każdego, bo kazdy z nas jets inny…

  • Adam Żukowski

    u mnie sprawdziła się metoda z częstszymi posiłkami..

  • Aldona Grzegorczyk

    brak systematyczności to mój największy błąd i nie wiem jak sobie z tym proadzić. :/