Boisz się raka? Pomyśl o tym, co jesz

Boisz się raka? Pomyśl o tym, co jesz

Boisz się raka? Pomyśl, o tym co jesz. Nawet niewinne ciasteczka potrafią wywołać tę groźną chorobę. Dlaczego, o co chodzi?

 

Wpływ czynników żywieniowych na zachorowalność na nowotwory, lub szansę wygrania walki z rakiem, to stosunkowo nowa, ale dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki…

Dziś przypominamy trwające 7 lat badanie 4 441 kobiet ze zdiagnozowanym nowotworem piersi. Zaobserwowano w nim wyższe ryzyko śmierci wśród tych kobiet, które spożywały najwięcej nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów trans – o odpowiednio 41% i 78% w stosunku do grupy o najniższym spożyciu.

Jakie są główne źródła nasyconych kwasów tłuszczowych w Stanach Zjednoczonych, gdzie przeprowadzono to badanie? Ser żółty, pizza, słodkie produkty zbożowe (słodycze, ciasta, itp.), słodkie produkty mleczne (lody, słodkie jogurty, itp.), drób i dania z drobiu oraz czerwone mięso i jego przetwory.

Gdzie znajdziemy tłuszcze trans? Powstają one w wyniku długotrwałego podgrzewania tłuszczów roślinnych oraz są naturalnie obecne w mięsie wołowym, cielęcym i baraninie, a także w mleku i jego przetworach. Na celowniku powinny się znaleźć głównie wyroby cukiernicze, twarde margaryny, ciastka, chipsy i żywność typu fast food.

Oto kilka najważniejszych strategii żywieniowych, które pomagają zapobiegać nowotworom.

1. Dieta oparta na produktach roślinnych.
W badaniu Nurses Health Study (obserwacja ponad 86 000 kobiet przez 26 lat), którego wyniki opublikowano niedawno w American Journal of Epidemiology, wykazano, że dieta obfitująca w warzywa i owoce oraz białko roślinne wiązała się z ok. 20% niższym ryzykiem nowotworu piersi.

2. Jedzenie czerwonych i pomarańczowych owoców i warzyw (oraz wszystkich pozostałych owoców i warzyw zawierających karotenoidy).
Kobiety z najwyższym stężeniem karotenoidów we krwi mają nawet do 20% niższe ryzyko zachorowania na raka piersi. Są to wyniki analizy ośmiu badań (łącznie 7000 kobiet), którą w zeszłym miesiącu udostępnił na swojej stronie American Institute of Cancer Research.

3. Zmniejszenie konsumpcji alkoholu.
Spożycie alkoholu zwiększa ryzyko raka piersi wprost proporcjonalnie do dziennej dawki. Nawet 3 do 5 drinków w tygodniu może umiarkowanie zwiększyć ryzyko tego nowotworu – o 15% w stosunku do kobiet niepijących. Jeden drink to np. 1 lampka wina. (Nurses Health Study, obserwacja ponad 105 000 kobiet przez 28 lat).

4. Zwiększenie spożycia błonnika.
Każde 10 g błonnika dziennie (zawartość np. niecałej szklanki fasoli) zmniejsza ryzyko nowotworu piersi o 5%, każde 20 g – o 10 % itd. To wyniki metaanalizy 16 badań z zeszłego roku, opublikowanej w Annals of Oncology.

5. Używanie siemienia lnianego i sezamu.
Wysokie spożycie lignin (związków zawartych w dużych ilościach w siemieniu lnianym i sezamie) może zmniejszyć ryzyko raka piersi po menopauzie aż o 14% w porównaniu do niskiego spożycia. Tak wynika z metaanalizy 13 badań, opublikowanej w 2011 r. w American Journal of Clinical Nutrition.

6. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała.
Jest jedną z potwierdzonych przez World Cancer Research Fund strategii prewencji postmenopauzalnego nowotworu piersi.

7. Regularna aktywność fizyczna.
Zmniejsza ryzyko raka piersi po menopauzie (stanowisko World Cancer Research Fund).

8. Karmienie piersią.
Zmniejsza ryzyko raka piersi przed i po menopauzie (stanowisko World Cancer Research Fund).